Followers

Suka tak blog ni?

Tuesday, December 25, 2012

Fadhilat dan kelebihan surah Al waqiah



Surah Al waqiah mempunyai banyak fadhilat. Saya mendapat pesan supaya mengamalkan surah al waqiah ni untuk rezeki yang lebih luas.


Sekiranya anda bukan berniat untuk menjadi jutawan, tetapi sekadar ingin hidup sederhana, beribadat kepada Allah. Serta dalam masa yang sama tidak mahu mempunyai bebanan hutang dan dikurniakan kecukupan dalam semua perkara, amalkan membaca Surah Al-Waqiah setiap malam. Menurut Ibnu Mas’ud, Rasulullah s.a.w telah bersabda, “Sesiapa yang membaca surah Al-Waqiah pada setiap malam, ia tidak akan ditimpa kemiskinan selama-lamanya.”


Al-Waqiah bererti 'Hari Kiamat' yang diambil dari ayat pertama surah ni. Isi2 yang terkandung di dalam surah ni menceritakan tentang huru-hara pada hari kiamat, hari kebangkitan, hari hisab, gambaran syurga dan neraka dan 3 golongan manusia. 

Golongan Pertama - hamba2 ALLAH yang ALLAH segerakan mereka masuk ke syurga tanpa di hisab 
Golongan Kanan - hamba2Nya yang beriman ke jalan ALLAH
Golongan Kiri - Manusia2 yang berbuat maksiat, kemungkaran dan kejatahan.

Antara fadhilat surah pilihan ini

1. Kalau korang pada pada setiap malam sebagai wirid, maka tidak akan di timpa kepapan yakni kemiskinan.
Nabi SAW pernah bersabda

" Barangsiapa membaca surah Al-Waqiah setiap malam, maka tidak akan menimpa padanya kepapaan. Dan surah Al-Waqiah adalah surah kaya, maka bacalah dan ajarkanlah kepada anak-anak kamu'


2. Imam Ja'afar ra pun pernah berkata
" Barangsiapa yang membaca surah Al-Waqiah pada waktu pagi ketika keluar dari rumahnya untuk bekerja, maka ALLAH akan mempermudahkan rezekinya dan mendatangkan hajatnya. Dan barangsiapa membaca surah Al-Waqiah di waktu pagi dan petang maka ia tidak akan kelaparan atau kehausan, dan tidak akan takut terhadap orang yang akan memfitnahnya, malah kefitnahannya itu akan kembali pada orang itu''


Surat ini jika dibaca di sisi orang yang sedang sekaratul maut,insya Allah akan mempermudah roh keluar dari jasadnya. Jika dibacakan disisi orang sakit, diringankan sakitnya. Jika di tulis, kemudian dipakaikan kepada orang yang hendak bersalin, Insya Allah segera melahirkan dengan mudah.

Selamat beramal... insya Allah..

2 comments:

  1. info yg sgt menarik.
    didiey pown pernah buat entry ttg surah amalan mcm ni :) semoga kita boleh sama2 amalkan..

    psst~kalau period xblh baca kan???

    ReplyDelete
  2. peroid xbleh baca.. :) zikir je bleh..
    insya Allah, sama2 kita amalkan.. :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...