Followers

Suka tak blog ni?

Wednesday, October 3, 2012

Ketam masak lemak cili api

Ketam masak lemak cili api

1st time buat..resepi dpt dari kawan(nur haiza yamin)tq yer ajar....sebab masak ni nye en suami la..tetibe plak cakap asyik mkn ayam jer...masak la ketam ke..etc etc..so kita masak la..hehe

5 ulas bawang putih
seulas bawang merah- sederhana besar
sedikit serai -sebatang yang pendek n kecik
10 biji cili padi hijau
sedikit halia 3 hiris
yang atas ni sume blender
5 hiris lengkuas
kunyit hidup sebesar ibu jari atau serbuk pon bleh..sy guna serbuk je..
3 ekor ketam yang telah dibersihkan..
dan buang insang ke ape kat ketam tu kan..yang tu tak leh mkn..haha..den buh je sume sbb tak tau..
saya letak kentang sebab mak mertua selalu masak letak kentang.

sekotak kecil santan campo dengan 2 kotak kecil air
masukkan bahan-bahan blender tadi..masukkan kunyit..
kacau hingga agak dah menggelegak, masukkan ketam dan kentang
selalu kacau sebab tak nak berketul
lepastu biarkan hingga masak.
masukkan garam..rase..

dah siap..
yum yum..selamat menjamu selera


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...