Followers

Suka tak blog ni?

Tuesday, January 29, 2013

Perkongsian untuk peringatan bersama

Hari ni saya ada terbaca kisah ni, menyentuh hati saya dan mengingatkan azam saya untuk menjadi lebih baik, tetapi melengah-lengahkan azam tersebut. Memang memberi keinsafan, Jadi saya ingin lanjutkan dakwah ini kepada semua pembaca blog saya. Semoga memberi manfaat kepada semua.

RENTETAN PENGALAMAN DI HARI HARI TERAKHIR SITI HAJAR BINTI AHMAD SABIR


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, segala puji-pujian dirafakkan kehadrat Allah swt. Blog yang telah lama saya tidak update akhirnya diminta isi dengan suatu hikmah yang besar dari seorang mujahidah yang telah pergi ke alam sana. Hasil penulisan ini sesungguhnya ditulis oleh ibunya yang tercinta, ibu kepada arwah Siti Hajar Binti Ahmad Sabir (alfatihah). Semoga kita memperoleh manfaat yang besar dari perkongsian ini. Selamat membaca. 

_________________________________________________________________________________

6 Jan 2013 (Ahad)
Kami dapat panggilan telefon mengatakan Hajar kemalangan. Segera bergegas ke Hospital Besar Melaka. Ramai pelajar UTEM sedia menunggu berita kemalangan itu.

7 Jan 2013 (Isnin)
Hajar dimasukkan ke wad ICU Mawar. Pegawai HEPA UTEM mula membuat lawatan.Doktor mencadangkan pembedahan segera dilakukan. Masalah kewangan mula berbangkit, wang kami  tidak mencukupi’

8 Jan 2013 (Selasa)
Gerakan mengumpul derma utk pembedahan Hajar berjalan lancar. Pembedahan dilakukan pada pukul 1 tengahari. Pukul 6 ptg, pembedahan selesai.

9 Jan 2013 (Rabu)
Kesihatan Hajar baik sebelah pagi tapi merosot sedikit menjelang petang. Tekanan darah mula turun, lalu ubat untuk menaikkan tekanan darah segera diberikan. Muka dan badan mula sembab sebab dah 2 hari hanya drip air tanpa makanan. Sebelah petang, susu disalurkan ke perutnya melalui tiub. Walaupun tulang belakang telah di betulkan kedudukannya, saraf tunjang tetap telah tercedera dan kita menunggu dan berharap kekuasaan Allah Ke atas Hajar berkat doa semua sahabat di dalam dan di luar negara.

10 Jan 2013(Khamis)
Selepas Subuh tadi,  kami lawat dia dan bacakan ayat2 suci dan syifa’. Dia tenang je.Kami berbual. Memang dia tak gelak tapi matanya lebih bermaya. Kami ceritakan tentang  kawan2 yang datang, yang berkirim salam dan sebagainya. Memang dia tak dapat lawan bergurau, ketawa besar macam biasa tapi dia dengar kami tu pun dah cukup. Langsung tak tunjuk airmata pada dia. Kami usap tangannya, usap pipi dan dahi berkali2 dan bercakap dengan nada yang ceria juga. Tak boleh nak pandang dia dengan mata sayu, cakap dengan suara sebak..tak boleh. Kalau kita positif, kita ceria, aura kita berpindah kepadanya.

Ramai yang bersimpati dengannya lalu mencadangkan pelbagai bentuk rawatan pemulihan. Ada yang mencadangkan pergi kepada sekian-sekian dukun patah jika Hajar telah keluar dari Hospital nanti. Ada juga peniaga air yang menawarkan sebotol air pada harga RM25, dan menjanjikan penyembuhan dalam 10 minit sahaja. Hajar senyum . Pesannya, dia tidak mahu apa-apa rawatan yang menggunakan perantaraan jin dan hanya mahukan perubatan Islam. Dia rela lumpuh seumur hidup atau sanggup mati, asalkan tidak mensyirikkan Allah.

11 Jan 2013 (Jumaat)
Doktor dah benarkan makan bubur. Kami sudukan dengan sup ayam, sup sayur, ikan dan buah2an. Minum air zam zam pakai straw. Memang haus betul dia. Berkat air terbaik di atas mukabumi, dia segera nampak bertenaga. Menitis airmata sahabat2 melihat dia telah makan. Berebut2 mereka nak tolong layan Hajar. Suasana ceria berlanjutan dengan cerita2 lucu mereka.
Solat Hajat dilakukan di merata tempat dari sebelah malam hingga ke siangnya.UTeM sendiri menganjurkan solat hajat di Masjid, melibatkan kerjasama BADAR dan Majlis Perwakilan Pelajar . 
                                   
Lawatan  Naib Canselor, memberikan suntikan semangat luarbiasa kepada Hajar. Dia ingin sembuh. Dia ingin kembali belajar. Dan dia dijanjikan pelbagai kemudahan pembelajaran jika dia sihat dan masih berminat menuntut ilmu.
Sedikit jangkitan kuman mula dikesan di paru-paru menyebabkan pernafasannya tidak stabil.

12 Jan 2013 (Sabtu)
Doa dan kata-kata peransang tak henti2 masuk ke  telefon untuk memberi semangat kepada Hajar. Kami  perlu kuatkan pernafasannya. Latihan pernafasan mula diberikan supaya oksigen banyak masuk ke badan dan dia dapat melawan kuman2 yang datang menyerang. Hasilnya, kedua dua tangan dah boleh diangkat tinggi. Selepas ini, kami nak teruskan dengan latihan menggenggam. Semua ini menyakitkan, kerana itu motivasi dari sahabat2 amat diperlukan. Peranan saya sebagai ibu adalah untuk mengukuhkan keimanannya dan meletakkan pergantungan harapan sepenuhnya pada Allah.
Sebelah petangnya, Hajar di keluarkan dari ICU Mawar dan diletakkan di wad D3.

13 Jan 2013(Ahad)
Akhirnya berbekalkan sedikit kekuatan yang diberi oleh Allah, saya terangkan situasi sebenar, kesan kemalangan itu kepada Hajar. The whole truth. Dan sebagai hambanya yang patuh, dia Redha dengan apa saja Qada dan QadarNYA. Pendapat doktor itu berdasarkan pengetahuan manusia. Yang mana ia hanya ibarat setitik air di lautan yang luas. Terlalu kecil kemampuan manusia berbanding dengan kekuasaan Allah itu sendiri. Baginya hidup mesti diteruskan, ada banyak lagi nikmat tuhan yang sedang dinikmatinya. NIKMAT TUHAN YANG MANAKAH YANG KAMU DUSTAKAN?
Setiap hari Allah menuntut perjanjian kita dengannya sebelum kita dilahirkan. Iaitu untuk mengakui DIA itulah tuhan kita yang layak disembah. Dia yang maha berkuasa, yang memiliki segala2nya. Sedang kita inilah si fakir yang tak punya apa2…dan sentiasa meminta2 darinya. Kalau dah lidah kita mengakui Allah itu maha berkuasa, maka ikrarkan pula dihati..yang DIA mampu mengubah nasib Hajar lantas menyembuhkannya sekalipun.

Takada rahsia lagi.  Dia dah tahu dirinya lumpuh sementara. Dah tahu situasi tulang belakangnya, saraf tunjangnya yang cedera dan juga pembedahan yang telah dilaluinya. Tanpa setitik airmata, tanpa keluhan, tanpa menyesali nasib, tanpa mematahkan semangatnya untuk terus hidup, katanya kalau mak dan ayah boleh redha, dia juga akan redha. Banyak lagi tanggungjawab untuk digalas, ramai lagi diluar sana yang perlukan bimbingan dan kerana Allah masih selamatkan nya, dia akan bersyukur. Pasti ade hikmahnya.

Malam itu, sedang saya membacakan ayat2 suci kepadanya, dia kata “Mak dengar tak tu? Suara seruan tu?” Saya terdengar seruan bersahut2an dua atau tiga kali dari arah yang tak pasti. “Orang azan kot” tingkah saya. Dia jawab “mana pulak, azan mana ada SUBHANALLAH.. orang tu sebut SUBHANALLAH berkali2. Akak dengar, Cuba tengok jam, bukan masa azan, kan?.”akuinya penuh jujur. Saya rasa berdebar, “Selalu ke akak dengar?” “Selalu gak, entah siapa lah yang jerit tu gaknya…” jawabnya naif’

14Jan 2013 (Isnin)
Sebelah siang Hajar demam.Batuk2 Kecil, Menjelang maghrib, cuaca sejuk, batuk makin memberat. Demam semakin tinggi mencecah 39C. Selsema, kahak tersumbat di saluran kerongkong dan belakang hidung. Hajar semakin lemah. Apabila pernafasan tersekat,Hajar menggelepar mencari nafas. Doktor segera bertindak bila kami menjerit meminta bantuan kecemasan  diberikan dengan menyedut kahak menggunakan mesin penyedut. Tiup dimasukkan ke saluran kerongkong dan saluran hidung. Prosedur yang menyakitkan dan tidak selesa. Tapi masih tak banyak membantu, selsema mengalir lagi, dan kesejukan malam menyebabkan hidung  tersumbat semula. Kami disuruh keluar semasa bantuan kecemasan itu. Keadaan agak membimbangkan. Kami berdua berusaha menolong dengan membacakan ayat2 suci dan zikir2. Menjelang  tengah malam barulah dia bernafas selesa dan tidak mencungap cungap lagi. Keletihan  yg teramat sangat..tetapi bersyukur terselamat dr situasi bahaya. Stabil.

Bila dah tenang, Hajar bercerita semula, semasa doktor membantunya dan kami memohon bantuan Allah, pertolongan tersebut telah datang. Bagaimana? Secara tiba2 dia sendawa berkali kali. Dan setiap kali angin sendawa itu keluar, terasa hidung yg tersumbat tidak tersumbat lagi dan dia boleh bernafas dgn selesa. Kemudian, dia terasa mukanya dipercikkan air 3 kali. Air yang sgt sejuk dan selesa. Dia yang sedang demam panas dan terasa muka berbahang, tetiba rasa sangat selesa dan demam mula menurun.SUBHANALLAH.

Hari dah jauh malam, suami saya nak pulang menjaga anak2 yang lain di rumah. Suami beritahu Hajar, dengan cepat dia jawab “Ayah percaya Allah tak?”jawab suami”Percaya”. Tambah Hajar lagi, “Kalau percaya pada Allah, ayah baliklah..Allah ada jaga akak kat sini.”Sesekali dia tersenyum manis. Kami tanyakan” kenapa senyum?” Dia jawab…”ada bau wangi sangat”.” Selalu ke akak terbau macam tu?”Jawabnya, “Kadang2 aje, kadang2 masa nurse datang, kadang2  waktu sahabat ziarah” Hati kami mula rasa sesuatu. Suami saya tak jadi balik. Kami berdua tertidur kepenatan menemani dia malam tu. Dipihak dia pula, terasa sangat aman dan damai. Malam yg sejuk dirasakan nyaman. Langsung tak rasa lapar dan dahaga. Menurutnya, sepanjang malam, dia memerhatikan kami berdua tidur dan mensyukuri apa saja nikmat yang sedang dinikmatinya.

15 Jan 2013 (Selasa)
Sebelah pagi Hajar masih tak bermaya. Semakin naik matahari, hidung semakin kurang tersumbat dan kesihatan mula beransur baik. Perjuangan untuk hidup diteruskan lagi. Bila demam berkurangan, Hajar akan kembali ceria, makannya akan berselera, makan pudding, bubur, sup ayam dan buah2an.. Rakan2 pun gembira melayan kerenah dia. Bila dia sebut teringin makan pisang…tetiba ada saja tetamu yang bawakan. Dia duduk tapi kepalanya agak senget - masih tak boleh kawal gerakan kepala. Spontan dia kata, “Kalau ade bantal kecil, boleh letak kat leher”  lalu Allah perkenankan hajatnya. Bantal yang diidamkan dibawa oleh sahabat yang prihatin pada hari yang sama hajatnya diutarakan. (KUN FAYAKUN)

Tekak Hajar masih terasa sakit – perit. Mungkin sebab guna tiub penyedut kahak sebelumnya. Jadi ubat demamnya perlu dihancurkan dan dijadikan larutan. Saya bancuhkan paracetamol dengan sedikit air zam zam. “Akak, ingat ye, ubat ni alat je, Allah yang menyembuhkan” Dia angguk. Ubat di sudukan ke mulutnya. Pahit. Kecil matanya. Segera saya berikan air zam zam untuk diminum. Lepas itu dia tanya, “Air ape tadi?”. “Ehh..air zam zam lah, mana ade bagi air lain.” Dia senyum lagi. Saya tertanya2. Dia kata “Allah tolong akak, ubat tu memang pahit, tapi bila minum air zam zam tu, rasa macam air tu manis, ia basuh semua rasa pahit dilidah akak, Esok mak cubalah” Macam mana ni….nak percaya tak?

Malamnya, dia kena makan ubat lagi. Tanpa gentar, dia menelan ubat pahit tu dan tinggalkan sedikit untuk saya. Nekad untuk menyampaikan dakwah, saya telan baki ubat itu. Memang pahit. Dan bila air zam zam diminum, rasa pahit itu hilang tak berbekas. Seperti lumpur di lantai yang tertanggal semuanya bila air disiram kepadanya.
Kemudian dia mula bertanya bagaimana dia nak  solat dalam keadaannya seperti itu. Saya terkedu. Telefon terus saya capai, meminta bantuan ilmu dari rakan2 yang lebih arif. Dan seperti dijangka, apa yang dimintanya, mudah benar utk Allah tunaikan. Ade saja sahabat yang prihatin dan sudi menolong.

Bila Doktor pelatih datang untuk mengambil sampel darah, Hajar menangis. “Akak dah lemah, makan pun tak seberapa, mana nak ada darah banyak. Doktor asyik ambil darah..tangan doktor tu besar,kematu, tak sensitive. Tangan akak kecil, Sakit tau ditampar2 tangan akak, dicubit2…dah tak jumpa urat darah tu, tak yah lah ambil darah. Akak tak nak doktor tu lagi”. Sayu hati mendengar rintihannya, tapi macamana? Mana boleh pilih2 doktor. Tapi Allah maha mendengar, esoknya doktor lain pula mengambilalih.

16 Jan 2013(Rabu)
Usai solat subuh, saya dapati Hajar mengadu sakit perut. Macam kembung. Perut mula membengkak dan bergerak2. Saya sapukan sedikit minyak angin dan bacakan rukyah. Dia terasa nak muntah. Ya memang.. dia betul betul muntah. Berlambak2 muntah air hijau keluar dari mulutnya. Kami beri air zam zam kerana muntah tersebut memahitkan tekak. Tapi muntah berterusan…lagi…. lagi… dan lagi…”Akak tak nak pelawat hari ni”. Dan tengahari itu, memang takada pelawat yang datang.

Menjelang maghrib, dia suruh ayahnya solat. Kemudian saya pula disuruh solat. Saya katakan, “nanti siapa nak tolong bersihkan muntah? Mak solat lewat sikitlah…Dia jawab  “Allah ada, Allah boleh bantu akak.” Terkedu. Saya pun tinggalkn dia untuk solat. Ayahnya pula pergi menjemput adiknya di Malacca Central. Selesai solat, saya dapati nurse sedang membersihkan Hajar. Bajunya yg terkena muntah digantikan. Kemudian dia kata, “Haa..kan betul akak cakap, Allah ada bantu akak. Mak pergi je, akak muntah, tapi nurse yg sedang rawat makcik kat sebelah tu ternampak akak muntah dan dia datang bantu.

Sepanjang malam, adik Hajar, Nabilah, saya dan suami saya hanya menadahkan kain menahan muntah hajar. Muntah…minum lagi…dan kemudian muntah semula. Bila reda sedikit, kami mula berbicara. “Akak, Nampak gayanya macam perut akak dah tak terima lagi air yang kami beri. Mungkin rezeki minuman akak dah habis. Mak bagi air untuk basah tekak je, tapi untuk menghilangkan dahaga, akak mohonlah rezeki dari  Allah.

Ayahnya pula kata “Akak, kalau akak dipanjangkan usia, ayah akan belikan computer yg lebih ringan untuk akak, sesuai dgn kemampuan akak menggunakannya. Tapi kalau usia akak tak panjang, akak jangan sedih sebab akak akan dapat syahid dunia. Pujuk ayah lagi, “Akak, bila dajjal keluar nanti, orang2 yang beriman takkan dapat bekalan makanan sebab tak mahu sembah dajjal. Mereka akan berzikir sahaja, dan Allah cukupkan rezeki mereka. Mereka tak rasa lapar dan dahaga, Akak zikirlah ye”. Angguk.

Walaupun perbualan itu amat menyentuh hati, tapi masih tak mampu menggugurkan air matanya. Dia kata” Kalau mak dan ayah dah redha, takde sebab untuk akak tak redha. Kalau Allah izinkan akak hidup lagi, walau mcmana pun rupa akak waktu tu, akak akan berdakwah untuk beritahu orang tentang adanya pertolongan Allah, besarnya kekuasaan Allah. Mak tulis ye, biar tak lupa . Nanti akak sendiri yang akan ceritakan. Tapi kalau umur akak tak panjang, emak ceritakanlah bagi pihak akak”

Untuk adik2nya, dipesankan agar ubah penampilan berpakaian. Untuk rakan2, dia minta maaf dan memberikan kemaafannya kepada mereka. Adik2 dipujuk agar pakai jubah2 dan tudung dia yang banyak. Dia turut beritahu minta digantikan puasanya dan uruskan solat yg tertinggal sepanjang dia berada dihospital tu.  Ada beberapa hutang kecilnya minta dilunaskan.

Kami tanya lagi. “ susah ke rasanya nak muntah tu tadi?” Jawabnya, “Taklah, senang je, Allah tolong.” “Tolong macamana?” tambahnya “Dah badan akak tak boleh keluarkan air2 kotor tu dgn cara biasa, Allah tolong keluarkan melalui muntah. Tak susah pun, rasa macam meludah je” MASYA ALLAH. Hajar sentiasa kaitkan apa saja yang dialaminya dengan Allah. Sentiasa berbaik sangka  Allah menolongnya. Benarlah seperti hadis qudsi,  Allah bertindak mengikut sangkaan hamba terhadapNYA. Jika kita yakin Allah menolong kita, maka Allah akan tolong.
Keputusan Xray menunjukkan perut dan usus besar membengkak teruk.

17 Jan 2013(Khamis)
Situasi kritikal. Tak mahu pelawat lagi. Doktor sedang cuba menyelamatkan . Perut membengkak terus. Usus besar tidak menyalurkan najis dengan sempurna. Menurut doktor semuanya ada kaitan dengan saraf tunjang yang gagal menghantar arahan ke anggota badan.  Ultrasound pula  diambil.  Hajar tenang. Berserah pada Allah menentukan yang terbaik untuknya.

Selepas waktu melawat tengahari, demam memburuk semula. Perut yang membengkak menyukarkan pernafasan. Doktor mula gelisah. Satu tiub dimasukkan ke perut melalui hidung bagi menyedut cairan di dalam perut. Lebih 1Liter cairan dikeluarkan. Hajar diarahkan berpuasa sehingga punca pembengkakan itu diketahui.

Demam lagi. Saya sudukan juga tiga sudu air zam zam ke mulutnya dari masa ke semasa. “Akak, jgn bimbang, kita orang  Islam dah dilatih berpuasa. Redha ya .. mak bagi air zam zam ni hanya utk basah tekak, memang tak sempat sampai ke perut pun ia akan kering sendiri. Mintalah Allah hilangkan dahaga akak” . Dalam keletihan beliau jawab, “beratnya dugaan Allah ni , mak..” “memanglah…kan syurga Allah tu mahal harganya…sabar  ya.. Nabi Ayub dulu pun diuji dengan berat” Dia angguk.. Doktor pasang drip…Dalam hati, saya tak putus2 membacakan ayat2 suci dan selawat untuk menolong beliau melalui kesukaran itu.

Menjelang asar, Hajar mula rasa bahang. Dia minta dimandikan. Panasnya kuat dibahagian dada. Dan terasa semua badan sakit2. Saya terdiam. Saya rasa, dia dah mula nak nazak. Waktu tu saya berdiri membelakangkan tingkap. Dia suruh saya beralih kedudukan. Dia nak pandang keluar tingkat. Saya tanya , nak tengok apa? Katanya : nak tengok Allah. Saya terkedu lagi. Katanya :” Allah marah sebab tak dakwah sungguh2. Tak mahu cari jalan lain, bila dakwah terhalang.” Saya jawab “Mintalah ampun dan banyakkan beristigfar pada Allah,” Angguk.Tak lama lepas tu, dia kata, matanya dah mula kabur. Saya membisikkan agar dia terus mengingati Allah. Angguk.Dalam termengah2 dia berkata”mak, izinkan akak pergi dulu, tapi akak tak nampak jalan” “ Ya, mak izinkan, mak doakan agar Rasulullah datang tunjukkan jalannya. Sekali lagi dia mengejutkan saya, bila dia kata dia dah tak boleh nampak, lalu bola matanya bergerak ke atas. Segera saya talkinkan berulang kali. Doktor dan  nurse mula berkejar datang nak menyelamatkan. Saya disuruh keluar. Mereka mula memasang topeng oksigen,dan  menaikkan tekanan darah.

Hati saya dah sebu. Saya tahu tadi tu Hajar dah nazak. Persiapan dibuat utk pindahkan Hajar ke ICU semula. Waktu maghrib tu, kami berkejar kejaran tolak  katil Hajar ke ICU okid.

Hajar segera dibius dan getah saluran pernafasan dipasang ke mulutnya. Mesin pernafasan mengambilalih proses pernafasan. Itulah kali terakhir untuk dia berkata kata kerana selepas itu dia terus ditidurkan dan tak bangun2 lagi.

18 Jan 2013Jumaat)
Kami dimaklumkan ada air yang banyak diluar perut dan sekitar usus. Dikhuatiri usus Hajar telah bocor. Menjelang waktu azan zohor, untuk solat jumaat, jantung Hajar berhenti berdenyut. Doktor segera melakukan CPR. (Satu. Dua, Tiga, Empat, ……)saya nampak prosedur tu dr luar cermin biliknya. Hati saya terguris teruk…cpr dilakukan di dada, betul2 di atas kawasan pembedahan tulang belakangnya. Kalau dia selamat sekalipun, apa nasib tulang belakang tu, kan baru je lepas dibedah.
Walaupun jantung dapat digerakkan kembali, namun jantung Hajar hanya bekerja 1% sementara mesin pernafasan yg bekerja  lagi 99% .Hakikatnya carta pernafasan di paparan skrin tu terasa semacam gimik.

19 Jan 2013 (sabtu)
Doktor pakar usus mengesahkan usus Hajar bocor dan perlukan tembukan kecil diperut untuk mengesahkan teori beliau. Sekiranya benar, pembedahan yang lebih besar diperlukan utk memotong usus yang bocor itu dan mencantumkan semula. Serentak dengan itu, kami diberi borang kebenaran  pembedahan untuk ditandatangani. Semuanya atas nama nak menyelamatkan nyawa Hajar. Kami buntu. Suami meminta tempuh untuk bertenang dan berfikir. Kami perlu solat. Kami perlu berfikir dengan tenang. Kami mohon pertolongan melalui pertolongan Allah. Pukul 2 pagi, kami dipanggil semula. Terdesak, kami benarkan tembukan dilakukan diperut. Hanya pada Allah kami bermohon pertolongan dan petunjuk.

Belumpun sempat selesai pembedahan kecil itu, seorang lagi doktor memanggil kami. Berita besar yang disampaikan, buah pinggang Hajar tidak berfungsi sepenuhnya atau lebih tepat lagi..dah rosak dan perlukan dialysis darah. Hajar takkan boleh bertahan kalau darahnya tak dicuci kerana toksin dalam tubuh akan meningkat dan meracuni organ2 yang lain. Terdiam. Bermimpikah kami? Lepas satu, satu, organ badannya merosak. Namun begitu, dialysis tidak boleh dilakukan dengan selamat kerana keadaaan Hajar yang tidak stabil. Jantungnya dah pernah berhenti, dan boleh berhenti lagi semasa dialysis. Darahnya dah terlalu cair..dah lama tak makan. Pendarahan juga boleh berlaku kerana tekanan darah yang rendah. Jadi apa yang boleh kami perbuat? Sesudah berbincang, kami ambil keputusan tidak membenarkan cuci darah dijalankan kerana risikonya besar.

Tak lama lepas tu, pakar usus pula mengesahkan yang usus Hajar memang benar2 bocor dan pembedahan besar diperlukan. Kami tanya, adakah Hajar stabil untuk dibedah? Jawapannya TIDAK.Kami Tanya adakah masalah usus itu boleh selesai selepas pembedahan tersebut? Jawapannya. TIDAK PASTI MASALAH SAMA TAKKAN BERULANG LAGI. Lalu kami berikan jawapan yang paling selesa bagi kami iaitu tidak membenarkan sebarang pembedahan dilakukan lagi. Kami juga tidak membenarkan prosedur cpr dilakukan jika jantung terhenti lagi.

Doktor bercakap dengan berhati2. “Kalau itu keputusan Puan, Puan sedarkah apa akibatnya nanti?” Saya jawab, “ya, saya sedar, saya akan kehilangan anak saya, dan saya redha. Malah, kalau boleh , saya nak segala ubat dan mesin pernafasan dihentikan” Doktor menjawab, “Itu tak boleh, menyalahi etika, itu seperti membunuh pesakit. Kami tak boleh membunuh pesakit, tapi kalau Puan tak mahu lakukan semua yg kami dah cadangkan, mesin pernafasan tetap perlu terus dihidupkan. Cuma pesakit takkan mampu bertahan lama kerana toksin yang tinggi akan meracun dirinya sendiri.

Selepas itu, doktor terus mengawasi Hajar, dan pelawat telah dibenarkan menziarah tanpa had masa kerana Hajar hanya menunggu masa untuk pergi meninggalkan kita semua. Semua keluarga telah dimaklumkan, Hajar tak putus2 diziarahi oleh sahabat2 yang mengenali dan bersimpati. Masing2 ingin menatap wajahnya untuk kali terakhir

20 Jan2013 (Ahad)
Pagi itu kami berdua khusyuk dlm doa masing masing, hanyut dalam munajat kami kepada Allah memohon bantuan dan keringanan untuk sakaratul maut anak kami.Tepat jam 9.20 pagi, Hajar melepasi sakaratulmaut dan meninggal dunia dengan tenang dalam dakapan ibu dan restu ayah. Pergilah sayang, TUHANMU yang lebih menyayangimu telah menunggu. Terima kasih YA ALLAH kerana telah meminjamkan kami anak yang sebaik ini. 20 tahun kami berbahagia dengan kehadirannya.Terima kasih kerana menganugerahkan akhlak yang mulia terhadap anak kami ini. Kini kami kembalikan ia kepadaMU YA ALLAH.Dakapilah ia dengan limpahan rahmat kasih sayangMU yang maha Agung. Amin.. amin..amin..ya rabbal alamin.

Siti Hajar selamat dikebumikan di kampung keluarganya dengan lancar.Begitu ramai sahabat, pensyarah, pegawai university dan saudara mara hadir memberikan lawatan terakhir, memandikan, menyembahyangkan dan mengkebumikan beliau. Seluruh alam seakan turut bersedih dan merintih kerana kehilangan seorang mujahidah sejati. Cuaca mendung berterusan dari pagi hingga ke petang,( tetapi tidak pula hujan), turut menyentap  tangkai hati insan2 yang jujur menyayanginya


SITI HAJAR 
                                                                                                                
Engkau bermula dengan sengsara
Dalam mencari bahagia
Terasa bagai bayang bayang
Gelap walau di suluh cahaya
Pepasir pantai pun berubah
Pabila HAKIKAT melanda
Ketenangan yang kau cari
Terpancar di lorong sufi
Kelunakan tangisan kasihmu
Dalam simpuhan ketaatan
Bagi mengharapkan keredhaan
Darimu TUHAN pencipta Alam
Sungguh agung pengabdianmu
Kau berjaya menjadi iktibar
Ayuh bersama kita susuri
Perjalanan kekasih Allah 

Dari blog asal : mujahidah2u.blogspot.com

Friday, January 25, 2013

Impian saya

Impian saya untuk berjaya.
Berjaya bagi saya ialah saya mampu jaga anak-anak saya.
Berjaya ialah apabila saya mampu uruskan semua untuk suami saya.
Alhamdulillah  dua impian saya ini tercapai. Saya suri rumah yang menjaga 3 anak saya sendiri. Berhenti kerja sejak mengandungkan anak sulung saya Huda. Ada juga mak saya minta nak tolong jagakan anak saya, tetapi saya tak sanggup nak berpisah dengan anak, biarlah susah, penat, tapi saya yang jaga mereka. Walaupun suami saya jenis suka berdikari, tak perlukan saya untuk gosok baju dia pun, dia boleh buat sendiri, tetapi, puas hati bila dapat tengok suami pakai baju yang saya gosokkan sebab, saya gosok lagi elok. hehe..buatkan air, sendukkan nasi, semua lah.

Sekarang, makna berjaya bagi saya lebih besar. Dan untuk berjaya kini saya nak lebih dari apa yang saya dah ada.
berjaya dari segi kewangan- bebas hutang ( PTPTN la tuu), tidak bergantung sepenuhnya pada suami, mampu sara anak-anak jika sesuatu terjadi. Berzakat, menderma tanpa kekangan kewangan.

Lagi saya nak sihat, dan awet muda.penting tu seorang wanita tuk sentiasa awet muda kan?
Lagi-lagi bila suami kecik molek, sama umur..saya tak nak la orang kata saya kakak dia. hehe..
Siapa kita 20 tahun akan datang, kita tentukan dengan pemakanan kita harini.

Sekarang sudah 6 bulan saya menyertai Shaklee. Shaklee menyediakan peluang untuk menjana pendapatan dari rumah untuk semua. Jadi saya mengambil kesempatan ini untuk berusaha menjana pendapatan impian saya.
Yang best nye bisnes Shaklee ni saya tak perlu keluar, beli stok, balik, pos barang. Semua boleh dibuat secara online. Dunia online yang tiada batasan ni membuat bisnes sangat mudah. jadi tiada apa yang mustahil.
dari seorang surirumah, tiada kawan, jiran pun tak kenal, saya boleh berniaga tanpa perlu bergantung dengan kenalan yang terhad.
Sekarang, dengan berada dirumah, menjaga anak-anak, masih boleh menjana pendapatan. Saya yakin saya boleh dan begitu juga anda. Hanya kita bertangjawab dengan masa depan kita dan hanya kita boleh merubahnya dengan izin Allah.
Anda pula bagaimana? apa impian anda?

Jika mahu sertai saya boleh hubungi saya di 019 3439341, atau email aeidahamrun@yahoo.com
Add saya di Facebook Aeidah Amrun , boleh juga menambah kenalan.




Thursday, January 24, 2013

Testimoni set penyusuan terbaik 3M

Set penyusuan yang terbaik ialah set 3M
kerana lengkap dengan Vitalea, B complex, vitamin c, alfafa, ostematrix dan ESP.
Nutrisi yang lengkap ini memberi kesihatan yang baik kepada ibu dan membanyakkan susu badan untuk bayi.
Kebanyakkan ibu yang mengamalkan set 3M mesti berpuas hati akan hasilnya.
Ibu yang mengamalkan set 3M ialah ibu yang mahu menyimpan stok EBM untuk anak untuk ditinggalkan semasa pergi bekerja.
jom kita tengok stok EBM yang telah berjaya dikumpulkan oleh ibu yang mengamalkan set 3M

Monday, January 21, 2013

Mengenali ESP dengan lebih rapat


ESP - Energizing soy protein ( nama asal dia)
ESP merupakan mesti ada bagi saya. Dan bagi yang dah kenal ESP ni memang akan jatuh cinta 100%.
Sebab masa tu dia dah rasa,  nampak dan akan berpuas hati dengan hasil ESP. Tak boleh berpisah la lepas tu..

saya nak mulakan dengan saya sendiri.
ESP perlu untuk saya sebab

  • saya menyusukan Hadi - pastikan dia cepat kenyang
  • Kulit saya kering - buat kulit saya jadi lembab
  • saya suka snacking.. :D - memberi rasa kenyang
  • saya perlu instant breakfast - sarapan sangat penting bagi saya, bila nak cepat pagi-pagi, kacau je ESP + susu + milo/vico - kenyang sampai tengah hari. saya jenis tak boleh lapar, nanti tangan terketar-ketar.
  • kerja layan 3 orang anak yang semuanya perlukan perhatian saya sentiasa memerlukan banyak tenaga.semua masih perlukan saya uruskan.
  • menjaga berat badan - ESP membina otot - membakar kalori = kekal slim :D
  • ada lagi sebab saya jatuh cinta dengan ESP ni..nak tulis pun segan..kalau nak tahu rahsia tu, boleh contact saya direct. rahsia gitu..rahsia orang perempuan.
Apa kandungan ESP dan manfaat boleh rujuk entry saya sebelum ni - All about ESP

Selain ESP untuk saya, ESP sesuai untuk siapa?
  • Ingin hamil - sumber protein asas menambahkan kesuburan
  • ibu-ibu yang hamil
  • Ibu-ibu dalam pantang selepas bersalin normal/ceaser - membantu baik pulih luka, beri tenaga
  • Ibu yang menyusukan anak
  • Membina otot - body builder
  • Mengawal berat badan
  • Mengatasi masalah kulit / parut - Protein membina sel baru yang sihat
  • Mengalami masalah gastrik
  • Menganjalkan otot
  • Umumnya ESP baik untuk semua
Cara bancuhan ESP
ikut suka kita - boleh experiment asalkan bukan dengan air panas.

Sedikit sharing oleh mereka yang sudah mengamalkan ESP



Jadi itu dia..bila nak bercinta, mesti la kenal dulu kan..Dah kenal ESP, boleh rasa dan kemudian jatuh cinta.. :)
Hubungi saya aei 019 3439341 atau email aeidahamrun@yahoo.com untuk dapatkan ESP sekarang!!..

Friday, January 18, 2013

Panduan Penyusuan bayi untuk ibu bekerja

Tahniah!! anda mengambil keputusan yang tepat untuk menyusukan anak anda.
Walaupun mungkin kesibukan bekerja, tetapi memilih untuk menyusukan anak bawah 6 bulan secara exclusive tanpa campuran susu formula adalah terbaik pilihan terbaik untuk anak anda.
Saya sendiri ada pengalaman mengepam susu ni sedikit je, masa Huda dalam hospital..Hannah pula tengah menyusu badan, tetapi terpaksa tinggalkan Hannah kat rumah sebab kena jaga Huda di Hospital. kesian Hannah masa tu umur dia belum setahun.Sedih la bila kenangkan masa ni. Huda tengah tak sihat, Hannah pula terpaksa lepas susu. Tapi alhamdulillah semua dah berlalu. tak de kaitan dengan tajuk..huhu..
kembali kepada tajuk kita

Panduan keperluan untuk pam susu bagi ibu bekerja:

  1. mestilah pam - saya rasa baik yang boleh pam 2 breast serentak.sebab senang dan cepat. Maklum, jika masuk ofis, mesti kita taknak lama-lama mengepam kan.
  2. Storage - Lepas pam di opis, masuk botol dulu. Then boleh tukarkan kedalam plastik bila di rumah. Sebab, penggunaan plastik lebih jimat space dalan freezer. Dan simpan mengikut berapa oz anak kita sekali minum.
  3. Cooler bag - 1 untuk ke ofis, 1 lagi untuk di bawa ke rumah pengasuh/taska
  4. Food/bolttle warmer - untuk pengasuh/taska, senang nak panaskan susu anak. Kadang-kadang bila guna air suam, suhu salah, terlebih panas boleh rosakkan susu.
Kekerapan mengepam
  • pam mengikut kebiasaan bayi menyusu. 3 jam sekali biasanya.
  • Mulakan dari semasa dalam pantang.
  • Lebih kerap pam susu, lebih banyak susu akan dihasilkan. Konsep supply n demand. Demand tinggi, supply pun banyak.
  • contoh jadual yang boleh diamal 
  • Jadual pam
    20 minit setiap sesi dengan jadual lebih kurang camni

    Sesi 1 - 8.30 pagi
    Sesi 2 - 11.00 pagi
    Sesi 3 - 1.30 tghri
    sesi 4 - 4.00 petang
Tips membanyakkan susu ibu
  • jangan stress - relax..membantu melancarkan susu
  • Kerap pam dan menyusukan - jangan tunggu breast penuh baru nak pam atau susukan bayi. Menyusukan bayi atau mengepam payudara semasa kita rasa payudara kosong sebenarnya bayi akan memperoleh susu yang tinggi kandungan lemak dan membantu menaikkan berat badannya.
  • Banyak minum air kosong. Banyak tu maksudnya sekurang-kurangnya 3 liter ( dan, sukat lah mengambilan air anda) untuk kepastian banyak tu banyak mana.
  • Zikir Ya Mattin semasa menyusukan dan mengepam. banyakkan berzikir.
  • Disiplin - jangan skip sesi perahan.
  • Tendum nursing. Mengosongkan kedua-dua belah payudara serentak.
  • Teknik Mermet - perahan menggunakan tangan selepas mengepam boleh menambah hasil pam 
  • Penyusuan diwaktu malam - menyusu direct dan pam  waktu malam dapat lebih banya kerana lebih relax.
  • Pengambilan supplement seperti supplement Shaklee - memberi kesihatan yang baik, cergas, pelancaran darah, ibu sihat dan ceria menghasilkan lebih banyak susu..setuju?





Wednesday, January 16, 2013

Seronoknya bisnes Shaklee

bisnes Shaklee ni macam menanam pokok. Dari sebiji benih ( macam saya) keluar daun, ranting, daun-daun lain, berbuah ( hasil) hasil itu duit..dan seterusnya..berkembang ada dahan dan ranting-ranting yang baru.
Dan menjadi hutan..

Bisnes Shaklee memberi kerja kepada saya. Dan merapatkan saya kepada Pencipta.

Shaklee membuka peluang perniagaan kepada semua. Jadi sama-sama berjaya. Jadi peluang menambah rezeki ini saya boleh kongsikan bersama dengan mereka yang ingin tambah pendapatan.


Bisnes Shaklee memberikan satu matlamat dalam kehidupan harian dan long term. Berapa saya nak target sebulan. Apa saya nak buat untuk capai matlamat saya. Di mana saya dalam masa setahun. Susah, tidak ada yang senang kalau nak senang. Tapi, saya akan terus usaha. Janji Allah itu pasti.

Monday, January 14, 2013

Selalu demam atau selsema?

Ada beberapa kawan saya yang selalu mengelami selsema dan demam...

saya sarankan untuk ambil Nutriferon... Apa Nutriferon?..

Nutriferon
Satu-satunya interferon semulajadi didunia (Nutriferon). Ekstrak dari 4 tumbuhan iaitu 
biji labu- Merangsang pengeluaran interferon semulajadi di dalam tubuh
menentang radikal bebas dan faktor penyebab kanser
bunga Safflower - Mengandungi polisakarida yang mengaktifkan sel-sel imun
Honeysuckle Jepun -  menentang pencerobohan virus dan kuman
biji Plantago - Menghasilkan dan memperkuat keupayaan makrofaj memusnahkan virus dan kuman,;
 mempunyai daya kebolehan  mendorong pengeluaran semulajadi interferon tubuh.
Formula semulajadi, selamat, tulen, natural dan berkesan!!!

Di dalam bidang perubatan, suntikan interferon banyak digunakan dalam merawat penyakit hepatitis, kanser, hidrophobia ( penyakit anjing gila), herpes dan HIV. 
Interferon sangat berkesan untuk melindungi badan kita dari jangkitan influenza dan berbagai jenis penyakit.


Manfaat utama:
- mengukuhkan sistem imun dalam masa 3 hari
- Melawan kanser dan tumor
- Melindungi dari influenza
- Meringankan stress dan kelesuan
- Melambatkan penuaan
- Mengurangkan infeksi oleh pesakit Hepatitis B dan C
- Mengurangkan simptom menapous
- mengurangkan PMS
Cadangan pengambilan yang sangat menjimatkan..sekali sehari semasa sakit dan seminggu sekali untuk mengekalkan kesihatan.
seperti yang kawan saya bagi tahu, dia selalu sakit, selalu mc, jadi, bila rasa tak sedap badan je, terus dia ambil Nutriferon ni, terus tak jadi demam..Alhamdulillah

Jadi, jika ada masalah kesihatan, selalu demam selsema, cubalah ni...berbaloi..
sms/whatsapp 019 3439341

ALFAFA


Di perbuat daripada tanaman Alfafa (Medicago sativa) secara organik di California yang bebas pestisid, herbasid, dan menggunakan bahan kompos baja bebas kimia.
Dikenali sebagai "Raja Segala Tumbuhan"
Setiap tablet mengandungi 300mg alfafa.

Manfaat utama:
tumbuhan yang sangat kaya nutrisi
Makanan paling kaya dengan pelbagai nutrisi dan zat galian.
Kaya protin, asid amino, klorofil, serat, 15 zat galian, 10 vitamin, 8 enzim dan fitokimia.
10 biji alfafa sama zat dalam segelas susu.

♥ Mencuci hati dan usus - sangat beralkali mengemblikan kenormalan badan yang berasid, menghilangkan toksin dari badan, bersihkan hati, kolon, darah dan mencantikkan kulit dan otot.

♥ Melawan alahan - membaiki keadaan kulit dan hidung sensitif, kurap, bau badan dan ulat air.

♥ Baik untuk perubahan patologi dalam usus dan perut - membaiki masalah saluran penghadaman seperti kembung, ulser gastrik, hepatitis dan sembelit.

♥ MENYINGKIRKAN LEMAK dan KOLESTROL - penggunaan jangka panjang akan menghapuskan lemak, mengurangkan kolestrol, mencegah penyakit jantun, strok dan darah tinggi.

♥ melawan tumor

♥ melegakan keletihan

♥ mencegah dan merawat atritis 

♥ MILK BOOSTER

Sunday, January 13, 2013

Zink Complex


PERBEZAAN SHAKLEE
Di rumus dari zinc glukonat semulajadi bergabung dengan nutrien semulajadi yang lain seperti kalsium dan serbuk alfafa untuk menghasilkan zink yang mudah di serap oleh tubuh.
Berkesan dalam mengeluarkan logam toksik seperti kadmium dan plumbum dari tubuh.

MANFAAT UTAMA 
  • Mengaktifkan 200 jenis enzim - merangsang regenerasi sel. mengaktifkan 200 jenis enzim di dalam tubuh untuk memelihara metabolisma gigi dan pertumbuhan para remaja.
  • Membentuk kolagen - membantu pembentukan protin dan kolagen untuk pertumbuhan dan perkembangan kulit, kuku dan organ.
  • Memperbaiki diabetis - membantu pengeluaran insulin,mengekalkan insulin dan memperbaiki diabetis.
  • Bintik putih di kuku - Tanda defisiensi zinc, boleh menyebabkan depresi, lemah daya ingatan, mudah sakit, pemulihan luka lambat, pembengkakan prostat anemia, lemah penglihatan atau hilang daya penglihatan.
  • Mempertingkat sistem imun -  membantu pengeluaran kelenjar thymus - untuk mempertingkat sistem imun dengan pengeluaran T-cells untuk menentang kanser dan menghalang infeksi penyakit
  • Percepat pemulihan luka - luka dalaman dan luaran cepat baik selepas pembedahan, memperbaiki alergi dan bintik dikulit.
  • Baiki masalah prostat - melindungi kesihatan prostat, baiki dan menyembuh benign prostomegaly dan keadaan kerap kencing.
  • Kemampuan seks lelaki - pengambilan jangka masa panjang mampu memperbaiki kemampuan seks, impoten, meninggikan kiraan sperma. Zink yang secukupnya penting untuk keupayaan seks yang bertenaga
  • Ovulasi wanita - 
  • Memperbaiki radang kulit - pengambilan 4-8 tablet akan memperbaiki radang kulit seerti acne dan jerawat.
  • Mengekalkan deria bau
Zinc khazanah lelaki
di dalam prostat lelaki adalah 10 kali ganda zinc dari di organ lain.
memainkan peranan penting dalam organ seks lelaki
kekurangan zink serius mengeakibatkan masalah kematangan organ seks lambat, impoten, perkembangan yang kecil, kiraan sperma rendah, kemerosotan fungsi seksual dan rambut gugur.


All About ESP

saya nak dedicate kan post ini untuk sepenuhnya tentang ESP..

Harap-harap yang belum mengenali ESP akan mula kenal dan jatuh cinta dengan ESP


PERBEZAAN SHAKLEE

  • Shaklee mencipta makanan tambahan perasaskan protein yang pertama
  • Protein soya adalah FAKTOR UTAMA DALAM PENJAGAAN KESIHATAN UNGGUL
  • ESP mempunyai kualiti protin yang tinggi yang pernah dihasilkan
  • hanya mengandungi NON GMO yang mana di proses dengan kadar suhu rendah
  • ESP satu satunya produk di dalam pasaran yang menjamin penyediaan 9 asid amino penting yang tidak dapat di hasilkan oleh badan manusia
  • sangat sesuai untuk semua peringakt umur
  • Index Glisimex (GI) yang rendah iaitu 39, sesuai untuk pesakit kencing manis
  • 1 hidangan bersamaan dengan 2 kali ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kali ganda susu, rendah lemak, tiada kolestrol, tiada asid uric,dan sangat mudah di serap oleh tubuh.
MANFAAT UTAMA
  • Awet muda- Asid amino penting untuk membina otot, kuku, rambut, darah, organ, kulit, gland dan lain-lain
  • Baik untuk HORMON - kaya dengan isoflavones, fungsi sama dengan hormon wanita. membantu merendahkan kolestrol, mencegah risiko osteoporosis dan sakit jantung.
  • Baik untuk PROSTAT - Genisten dalam kacang soya mengekang pertumbuhan dan perebakan sel kanser. Memusnahkan radikal bebas. Sangat baik untuk pemulihan uterus, ovari, menopaus, dan pembesaran prostat.
  • Kulit remaja - Meransang pembentukan semula kulit dan otot, mengurangkan kedutan, agen anti penuaan, mengembalikan radiant kuit, dan kepejalan otot, percepat sembuh luka dan mengurangkan kesan parut.
  • Pembekal tenaga - membekal tenaga segera dan meningkatkan sistem imun, mencegah migrain, imsomnia dan tekanan.
  • Memperbaiki pigmentasi  - membaiki masalah rambut beruban, rambut gugur, pigmentasi, kedutan dan kesan tua
  • Membaiki memori - meingkatkan kualiti memori, dorongan seksual dam rangsangan

Jadi, jangan lepaskan peluang untuk dapatkan ESP 
set d +esp untuk kulit cantik berseri
set b + esp untuk milk booster
set c + esp untuk berpantang + milk booster

hubungi saya
aei
sms/whatsapp 019 3439341
aeidahamrun@yahoo.com


Vitamin E Complex

PERBEZAAN SHAKLEE
di buat dari minyak soya organikdan minyak biji gandum
Vitamin E paling lengkap di pasaran
Mengandungi 10mg selenium semulajadi - membantu tubuh menyerap vitamin E dengan lebih baik, memelihara membran sel, sel darah merah dan tisu otot. Sebagai nyahtoksik semulajadi.

MANFAAT UTAMA

  • MEMELIHARA JANTUNG - mengurangkan tekanan darah, menghalag platlet darah melekat pada dinding arteri, menghalang anemia hemolik, penyakit jantung dan lain-lain.
  • MEMPERTINGAKT KEMAMPUAN REPRODUKTIF - Lelaki yang mengambil 600 - 800 IU vitamin E sehari mampu meningkatkan kitaran sperma.
  • ANTI PENUAAN - 1 kapsul vitamin E sehari membantu melambatkan penuaan, mengurangkan kedut, garis halus, parut, acne dan bintik penuaan. Memulihkan tekstur kulit dan ton muka, dada dan otot peha.
  • ANTI OKSIDA KUAT - melawan tumor, mengurangkan kerosakan akibat radikal bebas, mengukuhkan sistem imun, menghalang atau melambatkan pertumbuhan tumor. memperbaiki masalah oksidasi - katarak dan masalah penglihatan.
  • KELESTARIAN TENAGA - meningkatkat kelestarian seksual dan tenaga dengan membekal oksigen lebih
  • MEMPERBAIKI ARTHRITIS - meningkat keanjalan salur darah, memperbaiki kitar darah, merawat bahu kejang, pening, buasir, urat varikos, sakit sendi.
  • MENGHALANG KEGUGURAN - Merawat musculus pectoralis fibrosis otot dada, sindrom pra haid dan sindrom menopous seperti hot flush. di gunakan pada ujian klinikal untuk menghalang kematian janin dan keguguran.
  • MEMPERBAIKI PARUT - perbaiki bengkak dan ulser kulit.
Adakah anda mengambil vitamin E yang cukup?
400IU vitamin E = 1kg biji gandum, 500ml minyak sufflower, 8kg bayam, 500g badam.

Adakah Vitamin E selamat?
Kajian menunjukkan vitamin E mengurangkan risiko penyakit jantung hampir 41% dan strok 33%

Tambahan Se dan vitamin E meningkatkan kualiti air mani.

Friday, January 11, 2013

Set Supplement untuk kulit

supplement untuk kulit..
menjadikan kulit seluruh badan lebih lembab dan lembut
ESP pula menganjalkan..payudara, bontot..dan paling penting untuk ibu-ibu menyusukan, ESP membantu membanyakkan dan memekatkan susu

Wednesday, January 9, 2013

Bulan Promosi Untuk ibu Bapa

Bulan ni promosi Joint Health Tablet
Sangat sesuai untuk di hadiahkan kepada ibu ayah nenek atuk yang mengalami sakit-sakit sendi..
Boleh la berbakti untuk ibu bapa kan..
Harga istimewa ni..
Beli 6 percuma 1
beli 1 harga istimewa free pos
Joint Health Tablet mengandungi satu bentu ekstrak Boswellia yang telah ditunjukkan didalam kajian klinikal, mampu meningkatkan keselesaan sendi didalam jangkamasa seawal 5 hari.- lebih pantas dari jenama terkemuka.

Ramuan ini terbukti secara klinikal

  • menggalakkan fleksibiliti
  • meningkatkan fungsi sendi
  • menyokong kesihatan sendi untuk jangkamasa panjang
juga merangkumi kombinasi nutrien kesihatan - sendi yang direka khas: zinc, kuprum, magnesium dan vitamin C - setiap satu memainkan peranan yang unik dan kritikal di dalam membangunkan kolagen penghubung dan rawan yang sihat.

Tidak seperti kebanyakkan supplement untuk kesihatan sendi, JHT tidak mengandungi kondroitin yang menghalan [enyerapan glukosamin. JHT bebas kekerang dan vegetarian - langsung tidak mengandungi sumberhaiwan.

JHT membantu sendi sihat dalam 3 cara
  1. meningkatkan cushoining : Glukosamin membantu memlihara rawan. cushioning perlindungan diantara sendi membolehkan pergerakan lebih bebas.
  2. Memelihara tisu penghubung yang sihat. Zink, kuprum, manganese dan vitamin C membantu membina kolagen dan lain-lain komponen tisu penghubung yang memberi kekuatan dan struktur kepada sendi.
  3. Meningkatkan keselesaan sendi: Ekstrak Boswellia pantas membantutkan mekanisma respons stress tubuh untuk memperbaiki keselesaan sendi.
Jadi, please contact saya jika anda ingin mendapatkan JHT untuk anda atau ibu ayah nenek dan atok anda.
Start tahun baru dengan mengembirakan mereka...

Supplement untuk kanak-kanak

Semalam Hannah demam...
temperature pula jap naik, jap turun...
satu hari pula tu tak nak makan...minum susu je dan tidur..
jadi ma ambil keputusan untuk campurkan mealshake dalam susu dia..
dengan harapan Hannah cepat baik dari demam dan kenyang sebab 1 hari tak makan...

Semalam pergi klinik juga ambil ubat, sebab takut melarat, dan sbelom tidur, bagi dia susu campur lagi dengan mealshake...
semua ambil mealshake dengan susu, Huda pon sama..

Tapi tak makan ubat demam pon sebab Hannah tak nak, takut muntah, jadi layankan aje lah..suhu pon dah makin turun semalam...letak kool fever kat dahi dia..


Bangun pagi ni,alhamdulillah dah tak demam dan terus mintak nasi..hehe

Mealshake boleh di ambil oleh anak seawal usia setahun sebagai supplement.
Sesuai untuk anak yang kurang selera makan

antara testimoni ibu-ibu yang telah mengamalkan mealshake untuk anak
  • Azra Balqis Irdina
    bgus jugak mealshake nie ye..ank sy dlu x mo mkn..ble nk bg mkn msti nyorok blakang pintu..skrg lepas sy bg die mealshake..mkn mcm x ingt dunia..ble x bg mkn msti mrh..skrg sayur2 pon die mkn..dlu die paling benci kt sayur..gembira hati sy tgk die da berselera..pipi pon da berisi..


    Bonda Sha
    Testimoni anakanda:

    Masa nak masuk umur 2tahun anakanda demam panas on off smggu,berat jadi 10kg je..semalam g ikut tokyah n makwe g klinik,timbang 14kg..umur smlm 2thn 2bln..dlm masa 2bln naik 4kg..alhamdulillah.anakanda consume mealshakes n omega..bgn pg mkn,mkn,mkn..main,main,main..tidur mlm pun senang je.terima kasih,ALLAH.. ^_^


    Mamafyza Mohd Noordin
    Saya ada 3 orang anak 2 perempuan (4thn dan 2 thn) dan yg ketiga baby boy 9 bulan. Anak yg number 2 susah nk mkn..lepas minum Mealshake, belum time makan dah cakap "mama nak makan", ms tgh suap "mama..nak lagi"..susu pun dah minum banyak..alhamdulillah syukur..terima kasih Marina Nasir dan Shaklee..


    PuanMaiza Mazni
    Sblm ni anak saya krp demam dan selsema. Bila abg demam selsema, msti bjgkit pulak dgn si adik. Mmg letih menjaga anak2 xsihat ni. Setiap bln berhabis duit bli ubt2 utk diorg. Then saya try bg mealshake pd abg. Dkt 3 bln anak2 saya xdemam selsema. Baru2 ni ada demam sikit, tp skejap je sihat blk. Abg yg picky eater sblm ni dh mula mkn byk. Sblm ni mmg ssh sgt nk mkn. Mealshake mmg terbaik! Dakyah yg buruk2 psl mealshake tu xyah layanla. Lbh baik anak saya mkn mealshake yg ada mcm2 vitamin drp tiap2 bln telan mcm2 ubat bila dh xsihat =)
     
     

    Kalau anak sakit, demam, ibulah yang tidak tidur berjaga semalaman kan..sayangkan anak..
     
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...