Followers

Suka tak blog ni?

Wednesday, March 20, 2013

keperluan ibu mengandung

Sejak di awal kehamilan,sebaiknya bakal ibu menjaga kualiti dan kuantiti makanan yang diambil.janin yang sedang membesar mengambil semua zat makanan yang diperlukan daripada ibunya tanpa mengambil kira diet ibu.

maksudnya jika diet ibu kekurangan zat tertentu seperti kalsium,ia tidak menjadi masalah kepada janin kerana dengan mudah dapat mengambil kalsium daripada simpanan tulang dan gigi ibunya. 

Justeru,wanita hamil memerlukan diet yang seimbang,lengkap dengan protein,buah-buahan,sayur-sayuran,bijirin tulen dan gula serta lemak yang sedikit. wanita hamil juga boleh mengatur keperluan jadual pemakanan anda sewaktu hamil berdasarkan konsep pyramid makanan.

menurut konsep pyramid makanan,semakin ke bawah semakin besar keperluan yang anda harus penuhi setiap hari.keperluan zat-zat pada setiap peringkat kehamilan adalah berbeza-beza kerana ada zat yang amat diperlukan oleh janin secara optimum pada usia tertentu.

PERINGKAT KE-1
Peringkat awal bagi pembentukan organ janin (system saraf,otak,jaringan,otot dan sel-sel darah) dan pembentukan plasenta. Jadi,selain memerlukan makanan yang seimbang, jangan abaikan keperluan tubuh anda yang memerlukan protein,asid folik,zink dan zat besi. Perlu diketahui,selain zat besi,hati juga mengandungi vitamin A yang tinggi,ini boleh menyebabkan kesan sampingan kepada bayi dan mungkin akan menyebabkan bayi yang lahir cacat. Oleh itu,elakkan memakan hati khususnya di peringkat ini.

PERINGKAT KE-2
Masa pertumbuhan janin dan plasenta,serta pertambahan volume darah.jangan lupa pengambilan protein,kalsium dan zat besi mestilah mengcukupi.

PERINGKAT KE-3
Masa untuk mengoptimumkan pertumbuhan otak janin,perlu bersiap sedia untuk persalinan dan menyusukan bayi.sekarang tubuh anda perlu cukup zat besi,kalsium,vitamin B6,dan asam lemak omega-3 (misalnya dari salmon dan tuna).

Keperluan zat-zat dan mineral bagi wanita hamil adalah seperti berikut:-

Kalori(Tenaga)
Diperlukan untuk pertumbuhan janin,metabolisme (akibat perubahan dalam tubuh anda) serta cadangan protein.jadi kalori biasanya boleh didapati daripada bahan makanan yang mengandung karbohidrat,protein dan lemak.Tetapi tenaga yang dihasilkan dari lemak lebih banyak dari karbohidrat. Rata-rata lemak menghasilkan tenaga sebesar 9 kcal per gram.

Karbohidrat

Adalah sumber tenaga. Tubuh memang memerlukan “bahan bakar” atau tenaga untuk melakukan aktiviti seharian. Sumber karbohidrat adalah beras yang tidak digiling (di hancurkan),mee,roti,kentang,gula dan sebagainya.

Protein

Berfungsi untuk memelihara sel,menghasilkan haemoglobin,membentuk kekebalan tubuh,mengoptimakan perkembangan otak janin,menyiapkan produksi Air Susu Ibu (ASI) dan sebagainya. Protein biasa didapati dari produk haiwan (daging,ikan,telur,susu,keju dan hasil laut) dan produk tumbuh-tumbuhan (kacangkacangan, biji-bijian,tempe,tahu,oncom dan lain-lainnya. Jika ingin lengkap gabungkan saja protein dari haiwan dan tumbuh-tumbuhan.

Lemak

Seringkali menjadi cemuhan, bahkan dimusuhi. Meski pun begitu, anda tetap perlu memperolehinya,sekadar mengcukupinya saja. Lemak adalah sumber kalori terbanyak, pelarut vitamin (A,D,E dan K), pembekal tenaga tambahan, membantu perkembangan system saraf janin dan sebagainya. Di mana ia boleh diperolehi? Mentega,minyak sayur,ikan,susu,keju,daging,telur,kekacang dan lain-lain.

Vitamin

Meski pun di perolehi dalam kuantiti yang kecil,vitamin berperanan penting dalam menjaga kelancaran proses metabolisme tubuh dan fungsi organ tubuh. Apakah jenis-jenis vitamin yang diperlukan?

1.Vitamin A
Di perlukan untuk pertumbuhan sel,mencegah terjadinya penyakit keturunan,pertumbuhan tulang,menjaga fungsi Rahim dan sebagainya. Vitamin A ada pada buah-buahan dan sayur-sayuran berwarna hijau atau kuning.mentega,susu,kuning telur dan lainnya.

2. Vitamin B 
Terbahagi kepada beberapa vitamin, seperi B1 (tiamin),B2 (riboflavin),B3 (niasin),B6 (piridoksin),B12 (kobalamin) dan sebagainya. Tugas vitamin B cukup banyak juga,seperti untuk metabolisme karbohidrat,metabolisme protein,menjaga fungsi sel dan jaringan, pembentukan sel darah merah,pertumbuhan janin dan sebagainya. Makanan apa yang kaya vitamin ini? Daging, telur,susu,keju,kacang-kacangan,biji-bijian,padi-padian,bayam,tomato,pisang,avocado,beras merah dan lain-lain lagi

3.Vitamin C
Diperlukan untuk penyerapan zat besi,memperbaiki jaringan yang rosak,pembentukan tulang, meningkatkan daya tahan tubuh, sebagai jaringan penghubung antara sel, dan sebagainya. Jadi vitamin C selalunya diperoleh dari jeruk,cabai,tomato,nenas dan sebagainya.

4.Vitamin D
Penting untuk pembentukan tulang dan gigi serta membantu tubuh dalam menyerap kalsium dan fosforus. Dari mana boleh diperolehi? Susu,kuning telur,mentega,ikan dan banyak lagi.

5.Vitamin E
Banyak juga manfaatnya, iaitu mencegah kerosakan enzim dan sel sebagai antioksidan, mencegah terjadinya keguguran dan lain-lain. Terdapat pada kacang soya,jagung,ikan,telur dan sebagainya.

6.Vitamin K
Penting untuk mencegah pendarahan setelah bersalin. Anda dapat perolehi dari sayuran hijau,gandum,buah-buahan,telur,susu dan lain-lain.

MINERAL

1.Fosforus (P)
Untuk pembentukan tulang dan gigi janin,memperbaiki jaringan, meningkatkan metabolisme fosforus anda dan sebagainya. Banyak di dapati pada daging, ikan,telur,susu,keju dan lain-lain.

2.Iodin (I)
Penting untuk metabolisme,kesihatan janin kelak dan produksi hormone tiroksin (mengatur pertumbuhan). Sumber mineral ini adalah hasil laut, ganggang laut dan garam beriodin.

3.Kalsium (Ca)
Berperanan dalam pembentukan tulang dan gigi janin, pembekuan darah, meningkatkan metabolisme kalsium dan sebagainya. Biasanya anda boleh dapati dari susu (sumber terbaik), keju,aiskrim,rumput laut, roti,ikan yang tulangnya boleh dimakan (sardine) dan lain-lain.

4. magnesium (Mg)
Diperlukan untuk metabolisme protein dan karbohidrat, mengaktifkan enzim,fungsi saraf dan otot dan sebagainya.ada pada biji-bijian,kekacang dan lain-lain.

5. Zink (Zn)
Untuk mengoptimakan perkembangan otak mencegah terjadinya kelainan bawaan, mencegah anemia, mencegah terjadinya keguguran dan sebagainya. Sumbernya? Hasil laut (terutamanya ikan yang berlemak tinggi), daging,telur,popcorn dan sebagainya.

6. zat besi (Fe)
Diperlukan untuk pembentukan haemoglobin,cadangan zat besi janin dan sebagainya. Biasa diperoleh dari daging berwarna merah, bayam,kangkung dan kekacang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...