Langkau ke kandungan utama

Set Penyusuan bulan Puasa


 Bulan Ramadhan hampir menjelang tiba..
dah seperti biasa, saya sendiri pun risau akan susu untuk Hadi..
maklumlah bulan puasa ni kurang minum air.
Teringat pula mase tahun-tahun lepas masa menyusukan anak di bulan puasa...
masa tu saya belum jumpa vitamin Shaklee ni lagi..
Waktu berbuka jer mesti minum air bergelas-gelas...waktu sahur pun macam tu...
Mak mertua tengok je menantu dia ni teguk air bergelas-gelas..Untuk bekal siang hari..
Actually sejak kawen tahun 2007, saya boleh puase penuh tiap-tiap tahun sebab mengandung dan menyusu badan..jadi tak de cuti untuk saya..
Sampai lah tahun lepas..Hadi baru 2 bulan dan saya makan Maajun Anggun Bestari, darah nifas yang tak habis keluar balik...dan tak dapatlah puasa penuh..
ok..berbalik kepada topik kita
untuk ibu-ibu yang mahu menyusukan anak dan mahu simpan stok, ini set yang di syorkan oleh pakar 
iaitu kak N- dari blog beliau Better you Better World
Apa yang bakal ibu coretkan adalah bagaimana supplement membantu ibu2 yang sedang menyusukan anak sambil menyediakan stok untuk penyusuan sepanjang menghadapi bulan puasa nanti. Tidak salah mencuba demi kebaikan bersama...

Persediaan fizikal.

Untuk berpuasa dan menyusukan anak, si ibu perlulah mempunyai kesihatan yang optimum. Bagaimana nak menghasilkan susu dengan baik dalam keadaan sakit? Maka penjagaan makanan sangat penting. Sebelum berpuasa pastikan si emak jangan sesekali skip makan. Ambil meal seimbang dan jika mampu dapatkan supplement bagi membantu badan si emak mendapat semua keperluan vitamin yang tidak dapat dipenuhi melalui makanan yang diambil tadi. Pengambilan air juga sangat penting demi memastikan si ibu tidak dehydrate. 

* Pengambilan supplement yang disyorkan bagi persediaan menghadapi bulan puasa ialah 
ESP- membantu penghasilan susuibu dengan cepat apabila pengambilan air yang mencukupi.
Performance Drink- membantu keseimbangan kandungan gula dalam darah si ibu agar tak mudah pengsan apabila berpuasa sambil menyusukan anak. Selain itu ia membantu agar badan ibu tidak dehydrate sepanjang berpuasa. *boleh diambil pada hari tidak puasa juga.
Alfalfa- well known milk booster. Kandungan protien di dalamnya membantu penghasilan susuibu dengan cepat. Option lain bagi yang kurang berkemampuan untuk mendapatkan ESP.
Basic vitamin- Multivitamin, B complex dan Vitamin C.


Pengambilan vitamin ini sebelum puasa sangat digalakkan kerana :
1. Supplement yang disyorkan membantu penghasilan susuibu dengan cepat jika pumping session yang konsisten dan air yang mencukupi.

2. Susuibu akan lebih pekat. Anak akan minum kurang tetapi cepat kenyang. Dengan ini si ibu mudah buat stok.

# Please do consult with me for those yang nak jadual pemakanan vitamin khusus pada bulan puasa.

Mental jua kene prepare..jangan stress, fikir positif.. :)
untuk konsultasi boleh hubungi saya di
email - aeidahamrun@yahoo.com
sms/whatsapp - 0193439341
bbm- 2128af5e

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Hanis Choledocal Cyst

hai,,salam semua..apa khabar ya? saya sihat alhamdulillah..dah 2 tahun tak post ape2 kat blog... huhuhu...dah berhantu kalau rumah kosong kene tinggal lama2 macam ni..hihi well sibuk nye tak dapat nak update ape2 kat sini kan..maklumlah ahli keluarga bertambah lagi so sekarang anak saya 5 orang..huhu ramai ke? ramai.. ok la kot..ada lagi ramai dari saya..haha so last kita cerita pasal Hanis...Hanis dah nak masuk 3 tahun...lagi 3 hari birthday dia... baru2 ni bulan 7 Hanis sakit..lepas raya puasa haritu.. nak tahu ke ceritanye macam mana.... tak kisah la..kita nak cerita jugak.. balik raya puasa kat kampung hari tu dia ok je..sihat wal afiat... hanis yang kecik comey tu then beraya punye beraya tak hingat sampai beberapa pasang persalinan la kan , hari2 baju baru... nak balik KL lah beraya rumah mertua pula.. otw dari kampung ke KL, hanis sakit perut...ingatkan sakit perut biasa dia lah, macam masuk angin, muntah2...tapi tak ada cirit...so sy marah2 la kate makan

Wanita dan keputihan

 Assalamualaikum Salam sejahtera semua.semoga semua berada dalam keadaan sihat sentiasa.  Saya nak kongsikan sedikit nota mengenai keputihan. Ramai yang message saya dan mempunyai keputihan.  Keputihan adalah normal. Semua wanita ada. Tapi keputihan mempunyai beberapa jenis dan tahap.  Keputihan adalah  cairan atau lendir serviks. Keputihan yang normal adalah tidak berbau.  Keputihan biasanya 4 jenis mengikut tahap kesuburan wanita. (Kitar 28hari) 1. Keputihan bertekstur kering sebelum haid 2. Keputihan bertekstur creamy selepas haid sebelum waktu subur 3. Keputihan putih telur hari ke 12-16  waktu subur 4. Seperti putih telur sedikit pekat. Waktu paling subur Keputihan tidak normal 5. Putih berketul seperti cottage cheese dan gatal mungkin ada jangkitan 6. Coklat dan ada darah - keluar selepas haid untuk mencuci darah haid. Jika terjadi selepas bersama, dan banyak mungkin menandakan keguguran. Jika terjadi pada yang sudah menopos, mungkin tanda kanser serviks. 7. Berwarna kuning dan k

Kesan PB

Premium Beautiful corset : rawatan alternatif kepada : Selulit Membentuk Body Curve yg cantik & semulajadi Fibroid Membakar lemak-lemak Jahat Rawatan utk breast lump & cancer Selain tu, Pemakaian PB jgk merupakan rawatan alternatif kepada: Trying to CONCEIVE CYST Loose Weight  Slip Disc a.k.a Sakit Tulang Belakang Period / Haid yg tidak teratur Migrain @ gastrik CONFINEMENT Prevent from CANCER Jadi, berbaloi jika spend duit tuk beli PREMIUM BEAUTIFUL CORSET . Luxury corset. BERKESAN dan LIFETIME WARRANTY. ingin dapatkan saiz anda? klik sini dan sms ke  019 3439341